tisdag 7 april 2009

Konvoluttkort med MME Bella Bella

I mitt DT paket denna gång fick jag härliga papper från My Minds Eye serien Bella Bella. Jag bara älskar dessa papper. Dels för de härligt dova färgerna och för att de är dubbelmönstrade. Det blir såå mycket mer att välja på då!
Idag skulle jag vilja visa er hur man gör ett norskt konvoluttkort eller brevkort som vi skulle kalla det här i Sverige. Beskrivningen har jag hittat i norska scraptidningen Ett Trykk.

Det du först behöver är ett dubbelmönstrat papper. Jag har valt MME Bella Bella French Fley Market.
Lägg pappret framför dig.

Vik sedan pappret på mitten.
Veckla upp och vik pappret på andra hållet. Du har nu veck som ser ut som ett +

Vik nu in kanterna så här:

Vänd på pappret och vik på mitten. Veckla upp den understa fliken så här:
Så där ja. Nu är du klar med vikningen. Nu är det dax att sätta fast spets. Sätt dubbelhäftande tejp så här:

Och fäst spetsen.

Sätt fast dubbelhäftande tejp emellan kortet oxå för att hålla ihop det. Jag väljer sedan att sy ihop med symaskin men har man ingen symaskin går det lika bra att bara limma ihop med dubbelhäftande tejp!


Klipp sedan 2 remsor med sidenband som är ca. 20 cm långa. Fäst dem emellan kortet innan du limmar och syr ihop.


Okej. Nu har jag sytt längst kanterna med maskin. Nu är det dax att skära ut bakstycket.
skär en valfritt pappersbit ca. 10,5 x 21 cm och limma fast på baksidan. Jag har valt att stämpla swirls längst kanterna.

Skär sedan ut insidan. Gärna i Cardstock för att få lite stadga. 10 x 20,5 cm. Jag har valt att använda Scrapgalens embossade CS med prickar. Blir lite extra dekorativt!

Japp. Nu återstår bara det roliga, att dekorera kortet! Så här blev mitt kort färdigt! Blommorna är privata, övrigt material kommer ifrån shopen.

Insidan:


Baksidan:

Det var allt för idag! Hoppas att ni nu genast springer till scrapbordet för att göra ert eget konvoluttkort!
Scrappiga kramar från Christel

1 kommentar:

Ulrika aka LillBlomman sa...

Underbart! Men oj vad "latmasken" inte orkar släpa fram symaskinen:) Vill ju så gärna fixa ett sådant här!