torsdag 9 april 2009

Tips och trix med Chipboards



Detta inlägg kommer att handla om CHIPBOARDS.


Det finns en mängd olika chipboards på marknaden, både bokstavschipboards och olika former.

De kan vara färdigklädda med papper, ha glitter på sig eller vara helt rena i kartong. En del är tom färdiga att klistra fast med självhäftande tejp på baksidan!


Detta är en del av mitt lilla lager som jag har hemma:

Och JA, jag älskar att använda Chipboards för att de ger en sån härlig 3D känsla på layouterna!


Här bjuder jag er på lite smakprov på en del Lo:s som jag använt Chipboard på:
















Denna Lo:n har Chipboard både i titeln och en ram runt fotot. Chipboarden är målad med akrylfärg och har en liten sträng med glitterlim längst kanterna. Titeln på Lo:n "ÄLSKADE DOTTER" är målad med Distress Cracle Paint.

















Det jag brukar använda och variera på mina chipboards är detta:
Här följer lite tips på hur du kan piffa upp dina Chipboards:

1. Måla dem med akrylfärg. Använd glitterlim längst kanterna eller dutta på glitterlim på hela chipboarden och stryk ut med fingret så har du gjort dina egna glitterchipboards. (Bra mkt billigare än att köpa färdiga och dessutom får du dem i dem i den färg du vill ha dem i.)
2. Måla dem med Distress Cracle Paint så blir de härligt gammeldags med fina sprickor i. Har du inte Distress Cracle Paint så går det lika bra att måla med akrylfärg och sedan lägga på ett lager med cracle accent som finns här.


3. Klä chipboarden med matchande papper till din Lo.

4. Du kan stämpla på en färdigmålad chipboard med watermark dynan och sedan embossa. Blir en jättehäftig effekt!

5. Om du har färdigklädda Chipboards hemma och tycker om formen men inte pappret som sitter på - riv bort det och måla eller dutta in hela chipboarden med watermarkdynan och embossa. Blir en härligt ruffig yta!
6. Du kan spraya Chipboarden med glimmermist. Detta passar bäst på Chipboard med kartongyta då kartongen drar åt sig färgen på ett snyggt sätt. Vill du piffa till ytterligare så stämpla och embossa så får du en urläcker dekoration att använda!


7. Fattas du bokstäver till en hel titel? använd bara första bokstaven i chipboard och fyll på med utstansade bokstäver i CS.

Hoppas du inspirerats utav tipsen här ovan.

Kika in i shopen och se urvalet på chipboards som Petra tillhanda håller med!

Imorgon kommer jag att visa vad du kan göra för något roligt projekt med Jenny Bowlin´s
chipboardramar
som finns i shopen!


Scrappa på!


Kramar från Christel


Inga kommentarer: