torsdag 18 mars 2010

Hur du använder dies och die-cuts

Skrivet av Ulrika

Jag tänker berätta om små pappersfigurer utstansade eller utskurna med ett verktyg eller en maskin, så kallade die-cuts.



När jag själv började scrappa för några år sedan, var det en av de saker jag köpte på mig i mängder! Jag har också använt en del av dem, men långt ifrån alla!

Till att börja med: Maskinerna och verktygen!

Jag håller mig till två maskiner som är populära, först Making Memories lilla maskin med uppladdningsbart batteri. Den heter Slice och skär ut figurer från ett minneskort som man laddar den med. Fördelen är att man kan välja olika storlekar på sin figur.

Du hittar en tutorial på Slicen i ett av mina allra första inlägg på den här bloggen, HÄR hittar du det!


Den andra heter Cuttlebug och tillverkas av ProvoCraft. Den kallas till vardags Groda med anledning av dess vackra gröna färg!
Till Cuttlebugen använder man så kallade dies.


Metallplattor med mönster som sticker upp från plattan så att när man lägger ett papper på den och vevar den genom valsen i maskinen skärs figuren ut.
Du kan beställa båda dessa sötnosar i butiken!

Die-cuts kan ju också stansas ut med hjälp av olika slags stansar eller punchar.
Petra har t.ex. denna i butiken:

De är mycket enkla i sin funktion, men die-cutsen blir helt perfekta!! Enda nackdelen är ju att de tar lite plats. Jämför med Slicen som ju kan stansa ut ett femtiotal olika figurer plus bokstäver på ett enda litet minneskort!

..................................................................................

Raskt vidare till: Die-cuts!
Det går ju så bra att använda sina die-cuts precis som de är. Men precis som Nettan berättade om igår, så ger det lite mer känsla åt papper som man gör något med det, skrapar kanter, distressar eller dekorerar!

Jag tänkte visa er ett antal blommor som jag stansat ut med den tuffa stansen Retro Flower från EK Success.
Jag har använt alla möjliga olika effekter på dem, och det går säkert att hitta ännu fler! Det är bara din fantasi som sätter gränser!



Här har jag ritat streck runt kanterna, sedan chalkat med fluid chalk. En liten halvpärla i mitten gör susen!
Den blå blomman har duschats av Tattered Angels Glimmer mist. Jag har också skrynklat till den lite. En stor brad i mitten passar väl bra?!





Den vänstra har jag stämplat med en vacker stämpel och chalkat lite runt kanterna.
Den högra är en svart blomma som jag embossat på. Jag stämplade med en stämpel med nätmönster och hällde på Zing embossingpulver Leaf och värmde med embossing-fön.





Det går utmärkt att använda några överblivna rub-ons att dekorerar med! I detta fall några ord från October Afternoon!
Den rosa har jag dekorerat med Pearl Maker. Jag är ingen expert än, det krävs lite träning!




Den vänstra har dekorerats med Crackle paint, lite fluid chalk och en söt halvpärla. Den högra har fått 3D Crystale Glaze på sig för en läcker effekt!



......................................................................................

Hoppas ni fick lite inspiration att testa några maskiner, och att sedan piffa till det utskurna! Lycka till!



4 kommentarer:

Lotta sa...

Åh vilken bra vecka! Mycket bra och lättförstålig kombination av text och bild som har fått en och annan 5-öring att trilla ner hos den här nybörjaren! STORT TACK till er allihop!

Christel sa...

Jättebra artikel! Täcker in det mesta som en nybörjare bör veta!

Lillnettan sa...

Instämmer i lovkören! :D

Linda sa...

Super super!!

Har scrappat i ungefär ett halvår och all denna tutoring är välbehövd! Tack! =)

Mvh
Linda