torsdag 6 oktober 2011

Tekniktorsdag: Akrylfäger - hur använder jag det?

Äntligen torsdag! Här i Scrapgalens blogg fortsätter vi med vår nya idé, tekniktips varje torsdag!

Har du använt akrylfäger till dina alster nån gång? Om inte, rekommenderar jag starkt att du gör det vid tillfälle! Hoppas att jag här idag kan inspirera dig till att använda färg på både det ena och det andra sättet! :-)
Det behöver varken vara svårt, eller ta värst mycket tid!
Scrapgalen har ett märke färger som heter Studio och är från Ranger.
Vad som är speciellt med dem är att de är pigmentrika men att det samtidigt går att måla så tunt att text syns igenom, t.ex. om du målar på ett notblad. De finns i 15 olika färger som går alldeles utmärkt att blanda till alla möjliga olika nyanser!
Du kan blanda inte mindre än 51 kulörer om du köper alla 15 kulörer i serien. Här finns en länk till alla färgrecept RECEPT.


Du kan t.ex måla på chipboard. Dessa färger täcker bra på chipboard, och ger en fin matt yta.




Jag passade på att strö lite glitter innan färgen torkade helt!
.....................................................

Du kan också stämpla med akrylfärg! Jag valde en söt hjärtstämpel. Man penslar enkelt på färg och stämplar, inget konstigt alls! Tänk dock på att skölja av färgen på en gång. Den kan vara knepig att få bort om man låter det torka in!





.....................................................

Som jag tidigare berättade, kan färgen Studio också penslas ut tunt så att bakgrunden syns igenom. Detta visar jag här:


Här torkar jag av lite överflödig färg med en handduk.

Här syns skillnaden om man stryker på tunt eller tjockt. Jag kletade lite extra färg på päronet!
...........................................................

Det funkar också bra att måla på canvastyg och juteväv. Scrapgalen har massor av fina produkter i dessa material, stjärnor, hjärtan och vimplar bland annat.


Kolla här hur fin min lilla stjärna blev med lite färg på!

 

Jag fortsatte med att gnugga på några fina rub-ons på stjärnan. Man måste dock låta färgen torka helt innan man gnuggar på!



..........................................................

Sist idag ska jag tipsa om hur du kan stänka med akrylfärg!
Du behöver tunna ut den lite med vatten, och det gör du enklast på detta sätt: Ta en gnutta färg i någon form av skål som du kan blanda i. Ta sedan och droppa i några droppar vatten. Jag använder här en liten minimistflaska som du köper (tom) hos Scrapgalen. Den är perfekt att ha med sig (fylld med vatten) i scrapväskan!


Du tar sen färg på penseln och slår till med penseln mot ditt finger så att färgen stänker lite mer kontrollerat ner på pappret.


Materiallista, scrapbooking hos Scrapgalen:
*Ranger Studio akrylfärg
*Ranger minimist-flaska
*YouDo löst glitter
*Glitz rub-ons
*Canvas Corp. canvas-stjärnor
*Ranger penslar

Tack för idag! Hoppas du inspirerades att använda akrylfärger!

1 kommentar:

Mija ♥ sa...

Bästa tiden hela tiden! Tack för all inspiration!