torsdag 9 februari 2012

Teknik-torsdag - masker och stenciler

Hej och välkomna till Teknik-torsdag här hos Scrapgalen!
Idag tänker jag berätta om masker och stenciler och vad du kan använda dem till.
Scrapgalen har ett stort sortiment av dessa roliga "tillbehör", kika HÄR ska ni se!

Jag plockar fram det material jag behöver för att kunna visa er några av de tekniker jag gillar att pyssla med.



Jag börjar med att använda mist som är ett kul och ganska enkelt sätt att piffa till ett papper! Här har jag både sprayat och sen stänkt lite med röret som jag tillsammans med korken har skruvat av från flaskan.



Så här kan man piffa till det ytterligare, med en kul stämpel! När misten torkat (vilket ju går väldigt fort!), så la jag på stencilen igen och stämplade genom den.



Man kan också embossa ett mönster genom en stencil


Med fördel använder du något att dutta på embossing-inket med, t.ex en liten bit av en Scotch-Brite.



Häll sedan på embossingpulvret, skaka av det överflödiga och blås sedan med embossingfönen.
Jag måste erkänna att jag var kanske lite slarvig här... Det går att få det mycket snyggare om man är mer noggrann.



Här använde jag en dabber med akrylfärg för att göra ett mönster


Så här blev det:



Här har jag plockat fram en stämpel igen, stämplat genom stencilen och sedan ritat konturer medan stencilen låg kvar på pappret.


Slutligen visar jag här hur effekten blir då jag använt Distress ink genom en stencil.


Materiallista, scrapbooking hos Scrapgalen:
*Masker och stenciler
*Chalkboard Mist
*Stämpel med stjärnmönster
*Embossing-ink och embossing-pulver
*Dabber
*Stämpel med bokstavsmönster, privat
*Penna
*Distress-dyna

1 kommentar:

Pysselbus sa...

Vilka toppenbra tips!! Det blev en superläcker effekt att stämpla på det mistade genom masken....

Kram
Linda