lördag 12 maj 2012

På kurs med Nathalie Kalbach

Då var det dags för mig att visa vad jag gjorde på den andra kursen jag gick under den gångna helgens stora event Scrapbooking med hjärta.
Kursen leddes av Nathalie Kalbach, en härlig person och otroligt duktig konstnär!
Fotot är lånat från Scrapgalens Facebook-sida. 

Nathalie var en duktig pedagog, och visade alla momenten så bra. Det var lätt att följa henne. 
Min tavla blev en färgglad klick. Jag har helt snöat in på glada och starka färger just nu!


Bakgrunden är skapad med texture paste och olika stencils. Texture pasten smetade vi lätt ut över våra stencils med hjälp av ett gammalt kreditkort. Det funkar också bra med Studios gesso som är lite tjockare i konsistensen!


Därefter la vi lite olika dekorationer i den blöta texture pasten
Vi hade fått ett kit av Nathalie med jättefina metalldekos och lite gasbinda.
Därefter torkade vi tavlan med embossingfön. Det tog tid... ;-)
Efter det var det dags att färglägga tavlan! Det gjorde vi med hjälp av Tattered Angels Glimmer mist, Glimmer Glam och Glimmer Glaze.
Man ska tänka på att spruta på rikligt med färg när du använder misten, och ha i åtanke att färgen kan ändra nyans något från det att man sprutat på den, tills att den torkat.


Här ovan ser man gasbindan som tryckts ner i texture pasten, och sedan färgats med mist.

Här nedan ser man tydligt hur misten färgar lite olika beroende på om det är nån texture paste på bakgrunden, eller om det är den "rena" canvasduken.

Vi fick också lära oss hur man lätt överför ett stämpelmotiv på en bakgrund som inte är slät. Man stämplar på en vanlig pappersservett och river ut motivet. Man delar sen på servetten så att man bara har ett tunt lager papper. Det lägger man där man vill ha det, och "limmar" på det genom att stryka på mod podge eller decoupagelim.


Stämpelmotivet har jag "målat" med guldfärgad Glimmer Glam! Tyvärr ser man inte riktigt på bilden hur vackert det glittrar!

Materiallista, scrapbooking hos Scrapgalen:
*Canvasduk
*Texture paste/modeling paste
*Stencils: Tattered Angels Rockin' Renaissance
*Mist: Tattered Angels Glimmer mist, Glimmer Glam, Glimmer Glaze
*Gesso: Studio
*Mod podge och decoupagelim


Det var en otroligt givande kurs, och gav massor av inspiration till mitt fortsatta skapande! Hoppas ni fick lite inspiration idag!
Tack för mig!



2 kommentarer:

Lena B E sa...

Superfin tavla i jättehärliga färger och såå supersnyggt med alla olika strukturer!! :)

Jozebelle sa...

Den helgen verkade verkligen vara en underbar helg och hoppas att tillfället kommer tillbaka, då ska jag gå!

Jättefina resultat!