tisdag 28 april 2009

Gillar du bling-bling?

Jag fick ett mail från en scrapkompis för ett tag sedan; hon frågade om Perfect Pearls och uttryckte sig ungefär så här:

Jag beställde något i guldfärg som heter "Perfect Pearls". Trodde ju då att det skulle vara något sånt där flytande som blir till snygga pärlor på alsterna. Men så icke i detta fall - jag fick något pulveraktigt skit i en liten miniburk... Och inte står det hur man ska använda det eller något sådant.. Har alltså inte en blekaste aning om vad det är. Du kanske vet?

Jag tyckte det var lite roligt skrivet, och rätt sant också! För det är inte helt lätt att veta hur man ska göra med Perfect Pearls. Jag själv tog rentav fel på vad som var lock och vad som utgjorde själva burken när jag första gången skulle öppna min burk, vilket resulterade i massa spill och arga ord. Nu tänkte jag i alla fall visa lite olika sätt som man kan använda PP på. Jag tänkte utgå från det Petra har skrivit i butiken och visa hur det blir när man gör som hon skrivit.

Perfect Pearls är ett pulver med metalliclyster som kan blandas med de flesta medier. Det finns i guld, pärlemor, koppar och brons (i butiken finns koppar och pärlemor, och det är just de två sorterna som jag själv har. För att ni ska kunna se så bra som möjligt använder jag här bara koppar).

Användning 1:
Tag en liten sprayflaska, t.ex. en Minimister. Häll i en knivsudd PP-pulver (eventuellt 5 droppar distressink om du vill ha mer färg i blandningen - då blir det som en hemmagjord glimmer mist!), och fyll upp med vatten. Nu är sprayen klar att användas.

Så här enkelt är det. Kan tillägga att locket är det som inte har text på sig. *host*

Färga in ett papper med flera nyanser av distresser. Spraya papperet med PP-blandningen och låt torka. Om du önskar kan du påskynda torkningen med en emboss-fön.
Du har nu ett egenhändigt gjort och vackert skimrande papper!

Bling-bling! Fotot är fult för det är taget med blixt, men visst kan ni i alla fall se hur det glänser?

Stämpla gärna ett motiv ovanpå och förhöj ytterligare genom att dutta på lite mer pulver eller med lite glitterlim eller embossing.

Den vackra stämpeln (som ni hittar HÄR) är stämplad med Walnut Stain, den mörkt bruna distressdynan. Därefter har jag duttat på kopparpulver. Det glänser nåt otroligt!

Användning 2:
Använd en watermarkdyna, t.ex. Versa Mark, tillsammans med valfri stämpel. Stämpla motivet på ett papper och dutta på PP-pulvret med hjälp av en mjuk pensel. Borsta bort överflödigt pulver med en stor yvig pensel.


Det här hade jag inte testat förut, men jag tyckte jättemycket om det. En riktigt fin effekt.

Användning 3:
Gnid en vattenstämpeldyna mot papperet. Borsta in Perfect Pearls över hela papperet. Stämpla igen med vattenstämpeldynan. Då blir trycket negativt.
Du kan använda konstnärs-fixativ ovanpå Perfect Pearls om du vill att det ska sitta riktigt bra.


Inte heller detta hade jag testat. Vilken häftig effekt!

Fram med era "miniburkar med pulveraktigt skit i" och testa nu! :-D

Kram från Lillnettan

3 kommentarer:

BellaMio sa...

Aha!! nu har jag ju flera anledningar till att jag måste köpa mig ett par såna här burkar!

Tack för tipsen och en bra tutorial!

Kram Kram

Melinda sa...

Du är inte ensam med att ha öppnat burken åt fel håll

Angelica - Angel - Dolliver sa...

Perfekt tutorial!
Nu kanske t.o.m jag kan testa mig på detta. *ler*
Undrar vad det är för en märklig scrapkompis du har som uttrycker sig så ovetandes.. Haha! *blinkblink*

KramKram / Angelica