tisdag 28 april 2009

Att färglägga med Distresser!

Jag färglägger både med pennor och Distresser men gillar mest Distresserna. Varför? Jo, man kan blanda till mängder av nyanser och det känns mer "på riktigt" att måla sina motiv med pensel. Man övar snabbt upp sin teknik, så här gör jag. Jag hoppas att inte bilderna blev snurriga! Just idag bestämde sig solen för att ta pause så det var lite mörkt att fota.

Du behöver Distresser. Jag har refillers men du kan lika gärna använda dynor, hämta då upp färgen med pensel från dynan. Något att lägga färgen på, det funkar jättebra med papperstallrikar. Vatten, penslar och så lite hushållspapper. Jag målar med billiga penslar, funkar helt ok.
När du målar med Distresser måste du ha en vattenfast dyna. Jag använder Memoriesdynan och stämplar på albumblad. Pappret måste tåla mycket vatten och gnuggning.


Jag börjar med att doppa penseln lätt i Tattered rose till ansiktet, sedan blandar jag det med vatten så jag får en ljus nyans. Ta en så stor droppe färg att det räcker över hela fältet. Om du målar stora delar måla utifrån och in så blir det automatiskt ljusare mot mitten.


Jag blandar en lite mörkare nyans och lägger där jag vill ha skuggor. Tänk hur ljuset faller, ljusast på de höga punkterna.


Sedan får du vara lite snabb. Ta en ren pensel doppad i vatten och avtorkad och sudda ut kanterna. Vill du ha en mörk skugga lägger du på ännu mörkare och upprepar tills du är nöjd.

Jag fortsätter likadant över hela motivet. En bra basfägsamling kan vara. Tattered Rose-ansikte, Faded Jeans-blå, Peeled Paint-grön, Walnut stain-brun, Fired brick-röd och Black soot-svart. Sedan finns det ju många mer färger.

För att få den sista pricken över i målar jag kinder med torr chalk och sätter små prickar på fläcken. Med en vit penna målar jag dit lite blänk. Jag målar även en skugga runt hela motivet i antingen grå eller brunaktigt beroende på vilka färger jag använt på mitt motiv.

Hoppas att jag kunnat få er att testa Distresser! Lycka till och fråga gärna om det är något ni vill veta mera om! Kramar LillBlomman

Inga kommentarer: