tisdag 15 september 2009

ATT ANVÄNDA TYG PÅ LAY-OUTER

Varför begränsa sig till bara papper? Det finns så många vackra tyger, roliga tyger och praktiska tyger att använda!

Filt har du kanske prövat förut? Jag har stansat ut blommor med en Quickutz die, pröva gärna det! Tänk bara på att ta bort foamet på din die först, annars kan det vara svårt att skära genom tyget.

Har du nån gammal tröja eller annat klädesplagg? Som antingen tillhört dig eller kanske något av barnen? Låt det inte bara ligga och skräpa, scrappa det istället!
Jag har använt en bit av ett par gamla byxor att klä en chipboard-bit med, och använt sonens mössa på en lay-out!

Pröva att stämpla på tyg. Använd gärna gamla lakan!
Du kan också färglägga dina stämpelmotiv. Här har jag använt mig av en mycket enkel metod, nämligen att dutta torr chalk med en tuss på några stämplade hjärtan.

Bra fästprodukter när du använder tyg är t.ex. Glue dots och/ eller Fabric Glue.
.............................................................................................................................................

Här kommer Quickutz "Daisy"-blommor utstansat i röd filt.
Jag har också klippt ett fotohörn på fri hand samt stansat ut små röda prickar av filt med min öljettsättare!!

Papper: October Afternoon Cherry Hill och Bazzill cardstock. Titeln är skriven med American Crafts thickers.



(Alla bilder är klickbara om du vill se närmare på detaljerna!)

...............................................................................................................................................

Här har jag stämplat på tyg och färglagt med torr chalk!
Också textrutan är en stämpel.

Övrigt material: Papper - My Minds Eye Penny Lane. Pärlor - Prima. Titel - American Crafts thickers Patchwork.




..............................................................................................................................................

Här ser ni sonens bebis-mössa! Jag hittade tyvärr inget foto av honom med mössan på sig, det fick duga med att annat...

Papper och alla dekorationer är från October Afternoons serie Ducks in a row.
Det du ser är baksidan på Lullaby-pappret.




..........................................................................................................................................................

Det här tyget köpte jag som en stuvbit för länge sen och har inte gjort något med det... Förrän nu!
Visst skulle man vilja ha det här tyget som papper??!! Ja, men varför inte! Fäst tyget på ett pappersark så blir det ju som ett papper!!

Titeln är skriven med American Crafts thickers Patchwork och Dolce som är tygklädda (inte av mig!).






.........................................................................................................................................................

Sist men inte minst vill jag tipsa om att klä chipboard med tyg.
Här ett rutigt tyg som jag tyckte passade bra ihop med min lay-out om huset jag bor i!

Papprena är October Afternoon Weathervane.


................................................................................................................................

Ta nu och rota runt lite i din tygsamling och hitta nåt fint att scrappa med!

Lycka till!

/Ulrika

2 kommentarer:

~ Sophia ~ sa...

Så skönt att se att det inte bara är jag som sneglar på tygbitar, sparar jeans-fickor, har ett lager små fina tygsnuttar mm ...
Tyvärr är jag lite dålig på att komma ihåg att ta fram dem... ; )

Kanske är på tiden nu då...
Jättefina LO´s Ulrika.... som alltid!

KRAM!

Christel sa...

Men guuud vilka bra tips!!!
Bara älskar Lo:n med bebismössan på!