fredag 13 november 2009

Retro Flower-stansarna, del 1

Material: Höstigt mustiga papper från Dream Streat - Sam; Diecut Alpha från samma serie samt Rub On Alpha Vintage Type från serien Cherry Hill. Den söta ugglan är utklippt från ett papper i serien Sam den också.

Jag köpte mina Retro Flower-stansar ganska tidigt i min "scrapkarriär"; jag gillar att snabbt och enkelt kunna göra egna blommor. Idag tänkte jag visa er hur man använder sig av dem på enklast möjliga sätt och lite längre fram tänkte jag visa vad man kan hitta på om man känner sig lite extra kreativ...

Mina tre stansar (Large, Medium och Small - Petra har även XL i butiken) ser ut så här. Själva användningssättet är väldigt lätt - lägg in det papper som du vill använda i punchen och tryck på handtaget. Tjoff, klart!


Steg ett kan då vara att ta ett djupdyk i spillbitslådan och välja och vraka bland alla fina små papper som ligger där. Puncha ut blommor i papper som passar ditt projekt och testa dig fram så att de passar ihop sinsemellan. Vill man så kan man självklart nöja sig med att limma eller gluedotta fast blommorna så som de ligger här ovanför, men det blir lite platt och trist tycker jag.


Här har jag chalkat kanterna på blommorna, och genast fick de lite mera djup. Man chalkar genom att böja upp ett blomblad och böja ner de två blad som sitter på varsin sida om det bladet (så gör jag i alla fall) - bry dig inte om att det blir lite skrynkligt, det blir bara mer livfullt och kommer förmodligen inte ens att synas på slutresultatet.


Nu ska vi krulla bladen lite! Det här är Världens Sämsta Foto, men detta moment är omöjligt att fota samtidigt som man utför det. Det här är alltså en blomma i storlek large; jag har baksidan uppåt (strunta i att jag satt massa fula chalk-fingeravtryck på blomman) och håller tummen mot bordskanten medan jag drar blomman mot mig. Den andra tummen ska ligga ovanpå det blomblad som man vill krulla och försiktigt trycka på tills bladet har glidit över kanten. På så sätt krullar man ett blomblad i taget.


Så här blir det! Sen är det bara att göra likadant med de andra blommorna. Blomman i den minsta storleken brukar jag bara vika upp bladen lite på eftersom den är för liten för att låta sig krullas.


Alla tre blommorna ihopsatta med en dekoration i mitten. Visst var det enkelt? Perfekt pyssel i TV-soffan framför en bra film för det kräver inte så mycket koncentration...

Jag tänkte som avslutning visa er detta också - man kan även stansa ut i overlayplast om man så önskar. Det blir en ganska fin effekt tycker jag. Detta papper heter Acetate Bird Brocade Glitter och är från serien Flower Patch - Petra har det i butiken så klart!

Det var allt från mig idag! Tack för titten!

Kramar från Lillnettan

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Underbart inspirerande! Till och med för mig som väl inte är nån blommänniska...

Linda sa...

Ooo.. så fina blommor. Ska genast gå till shoppen och kika vad stansarna kostar.
Verkar så enkelt!
Får jag låna en av bilderna till min egen blogg och länka till detta inlägg?
Jag har en blogg där jag samlar på inspiration och där tycker jag att dessa blommor passar bättre än perfekt.
Länk till bloggen om du vill kika innan du säger ok. http://scrapbook-om-scrapbooking.blogspot.com/