måndag 5 april 2010

Minialbum med Prima papper shabby chic

Skrivet av Christel

Hejsan!
Sista dagen på Påskledigheten och alla myser och ingen vill börja jobba igen imorgon...
Själv har jag jobbat hela påskhelgen, likaså ikväll men sen väntar 5 dagars välförtjänt ledighet för mig och då blir det scrappbordet som gäller. Vi har så många roliga projekt på gång i Scrapgalens team så de närmsta veckorna kommer bloggen att vara sprängfylld med inspiration av alla nyheter som kommit in!
Men så länge bjuder jag på ett annat projekt som jag pysslat med ett tag, nämligen ett minialbum.
Det är väl ingen hemlighet att jag älskar att altra och till varje fotosession brukar jag göra ett minialbum. Tycker det är så kul att se helheten av alla foton man tagit på samma dag samlade i ett minialbum.
Dessa kort är tagna för ett par år sedan på min dotter så det var dax att göra ett minialbum av dem oxå. I shoppen hittar ni många fina och lättklädda chipboardalbum. Jag har altrat detta:


Ett album med tjocka sidor i spånskiva som gör dem väldigt lättklädda! (Just denna modellen som jag använt är slutsåld i spånskiva men finns kvar i clearmodellen vilket går precis likabra att klä med papper!) Jag brukar rita av varje sida på pappret jag vill använda, klippa ut, klistra på (lim är lättast att använda eftersom du då kan fösa pappret på rätt plats om du satt det lite snett från början) och sedan fila med en nagelfil runt kanterna för att det ska se snyggt ut. Jag brukar avsluta med att stryka fluidchalk runt kanten.
Till just detta album har jag använt mig av Primas pappersserie Shabby Chic. Dessa papper är så dekorativa i sig själva så man behöver inte använda så mycket dekorationer för att det ska se snyggt ut:
Ett av papperna har en textram som det står "My Sweet" i och denna har jag använt till titeln och skrivit till Girl med tillhörande chipboardalfabet till pappersserien. Sedan har jag dekorerat framsidan med blommor från Prima, bladband och en söt fjäril. I bandet på tagen har jag hängt ett litet hjärta. Spetsar hittar ni här.

Uppslaget ser albumet ut så här.


På första sidan har jag skrivit en liten dikt som jag hittat på nätet.

På sida nr 2 har jag klippt ut ett ramord från ett papper från Webster.
Bakom fotot sitter ett gammalt bokblad och en biljett från Tim Holtz. Blomman är från Prima.

Här har jag dekorerat emellan fotona med en blomranka från Prima sedan har jag klippt ut en fjäril från detta pappret.
Ja, ni ser, temat med gamla bokblad, spets och blommor följer genom hela minialbumet.
Här fick dessutom en bit swirl vara med. Jag brukar alltid spara någon liten bit när jag använder mina swirls på layouterna. Småbitarna är bra at använda till minialbum eller kort.

Här kommer ytterligare en dikt som jag hittat på nätet.


Här passade fotot så bra in emellan de båda fåglarna på pappret!
Sista sidan enkelt dekorerat med blomma, swirlbit och en biljett från Tim Holtz.
När jag gör minialbum brukar jag alltid börja och sluta med samma papper för det ger ett mer enhetligt utseende.
Hoppas ni också nu ger er på att göra lite minialbum.
Det är faktiskt jättekul !


5 kommentarer:

La Vikinga sa...

Jättefint album verkligen; både fotona, papperen och dekorationerna!

Men det lät jätteroligt när du skrev att albumet i fråga var "lättklätt"...!!!

:-)

Ulrika aka LillBlomman sa...

Såååå fint vännen! Välarbetat och masor av avckra detaljer, vilket fint minne!

Christel sa...

Hi,hi! Ja lättklätt kan man ju tolka som man vill ;) Tänkte inte på det när jag skrev...

Millis sa...

Tack för inspirationen!

Jozebelle sa...

Vilket härligt minialbum!