lördag 31 juli 2010

Liggande minialbum med Teresa Collins!

Idag tänkte jag visa ett minialbum som jag skapat av Teresa Collins stilrena papper. Jag har endast använt tre olika mönstrade papper och ett overlay papper och ändå fått ihop ett album med 8 blad och 16 sidor! Jag har också använt vit, svart och craftfärgad cardstock.

Jag började bygga mitt album på en stomme av ett gammalt akvarellblock. Det fick bli fram och baksida. Resten av insidorna har en bas av Craft färgad cardstock som jag dekorerat. Jag har sedan bundit ihop det med min BIA. Albumet är 8,5x20 cm.

Jag valde att printa mina foton så att detäcker en hel sida i mitt album. Fotona döljer också baksidorna på de sidor som jag sytt mycket på!

Hela albumet är uppbyggt genom olika små bitar av papperna i olika kombinationer. Det som binder ihop hela designen är mina svarta sömmar och de enfärgade cardstocken. På detta sätt får jag en röd tråd i mitt album och det känns inte så spretigt. TC-papperen kanske mer var gjorda för ett stående album, men jag gillar liggande lite mer så jag lade helt enkelt allt ner.

Här har jag valt att inte dekorera allt klart med text då det känns lite privat, men ett plus är ju att ni ser hur jag byggt allt.

Jag låter pappernas mönster få stå för all dekoration och har inte lagt till så mycket annat. Det jag däremot valt är de svarta fotohörnen på alla sidor. Allt för att få en genomgående känsla. Även om albumet kanske uppfattas som enkelt kan jag avslöja att det tog ganska lång tid att göra. Det är många bitar och många sömmar! Visst är papperna oerhört läckra. De vit/svarta remsorna på den vita cardstocken kommer från informationskanten på papperna men var så snygga att jag ville använda de med!

Jag har ju beskurit alla foton så de blev avlånga med - på så sätt får jag fokus på vissa delar som känns spännande!

För att inte albumet skulle kännas rörigt och även matcha tonen på papperna gjorde jag alla mina foton svartvita!

Här kan ni se hur jag använt ett overlaypapper med kronor på över det ljusblå med text på.

Eftersom en del av papperna hade som färdiga albumsidor för ett stående album har jag här använt en bit av en sådan sida och kombinerat med andra papper.

Här går prickarna igen både på det mönstrade och overlaypappret!

På den sista sidan har jag figurklippt en ram och sedan sytt fast den på andra lager av papper. Alla papperna är dubbelsidiga så du får många olika kombinationer att välja på!

Och allra sist kommer baksidan som är likadan som framsidan! Jag älskar verkligen att göra minialbum som känns lätta att ha framme och bläddra i! Hoppas att du nu blev sugen på att göra ett album och köpa lite Teresa Collins-papper som finns både i blått och rosa!
Under vecka 31 kommer papperna från TC att finnas i butiken så håll ögonen öppna!


Kramar från LillBlomman!

8 kommentarer:

bili sa...

Stiligt! Snygg design på sidorna. Kul och lätt att ta fram och titta i då o då :)

Ulrika sa...

Det var RIKTIGT snyggt! Fint med sepiafärgade foton, och att ha dem ända ut i kanterna! Ser proffsigt ut!

Karina Bunkenborg sa...

SO CUTE!!!
VH RENNE

Christel sa...

Helt outstanding!

La Vikinga sa...

Verkligen jättefint!

Kul att du skrev hur du gjort ditt album, jag menar alltså vad stommen är gjord av. Annars blir det lätt att man börjar leta efter den storleken och inte hittar ...

La Vikinga beundrar...

Lillnettan sa...

Så himla fint!!!

Cath. sa...

Oj, vilket arbete! Helt underbart album. Gillar alla dina sömmar och de svarta fotohörnen gör att det ser elegant ut!
Kramar!

Catta sa...

Hur fint som helst! Läckert med svartvitt!