lördag 21 augusti 2010

Side Step Card med October Afternoon

Skrivet av Anneth/Lillnettan

Hej på er! Jag såg en sådan söt kortvikning i en blogg igår, och efter lite googlande kom jag fram till att den hette Side Step Card. Jag hittade flera i princip likadana amerikanska tutorials och testgjorde en kortstomme, men dels var det himla klurigt att använda inch och dels blev kortet alldeles för litet för min smak, så jag gjorde ett kort efter egna mått - mallen finns längre ner i inlägget.

Så här ser kortet ut, lite dragspelsaktigt och tredimensionellt. Jag har klätt in stommen med papper från October Afternoons Fly A Kite och Thrift Shop, samt dekorerat med fina stickers och rub-ons från Fly A Kite och små söta Pebbles från Prima.

Fint va? Det tog ett tag innan jag förstod hur man skulle göra, men nu när jag vet går det väldigt snabbt och lätt att göra stommen till kortet. Allt du behöver är en skärmaskin med skärblad och bigare.

Nu hoppas jag att ni ser vad det står! (EDIT: i min egen blogg finns bilden i klickbar version!) Jag ska försöka beskriva i ord också så gott det går.

Mitt kort utgår från en bit papper som är 16x26 cm. Kortsidan ska vändas uppåt, och man börjar nedifrån och skär uppåt (så gjorde jag i alla fall, det blir enklare även om det känns bakvänt). Lägg papperet 7 cm in så att du sedan när du skär har 7 cm till vänster om skåran och 9 cm till höger. Börja inte skära än! Flytta först skärbladet 2.5 cm upp (kom ihåg att vi börjar nedifrån); på cm-skalan på din skärmaskin ska du om du har Fiskars variant börja skära vid 28.5 cm. Sedan skär du en skåra från 28.5 till 12.5, alltså 16 cm.

Nu ska det bigas! Det är långsidan till höger om skåran som vi ska pyssla med. Du bigar från långsidans ytterkant och upp till skåran som vi skar nyss, vid 2.5 cm, 5 cm, 9 cm, 13 cm (detta är mitten på kortet och här ska du biga hela vägen, från långsida till långsida) och vid 19.5 cm. Nu är det bara att vika som bilden visar.

Inte så svårt va? Passa på att dekorera baksidan med spillbitar och mer rub-ons när ni ändå håller på - alfabetet här nedanför heter Banner Alpha Stickers, finns i många fina färger och hittas i butiken för en billig peng tillsammans med lite fina vimplar.


Ta-daa! Tack för titten, och hör av er om ni har några frågor.

Kram Anneth



6 kommentarer:

La Vikinga sa...

Jättefiffig tutorial - alltid bra att få mått och beskrivning så man fattar ordentligt om man aldrig har gjort något liknande innan!

Snyggt kort med fina papper också, för den delen,

Charlotta

ScrapMyran sa...

Jättevackert kort! Älskar färgerna! Ska ta och testa vikningen också men jag brukar alltid bli galen på sånt där...

Anonym sa...

Jättefint vännen!!!

Försökte klicka upp bilderna till större, men det gick inte... har inte så stor skärm ;-)

Kram

LisaVeronica sa...

Oj! vad ambitiöst =) fantastiskt.

Ellis sa...

Jättefint kort, tror jag har gjort ett i en liknande vikning tidigare! =)
Kram

Ulrika sa...

Ja men du ser på alla kommentarer, vi gillar ditt kort!! Underbara sommarfärger som man blir glad av! Jättefint! Ska testa vid tillfälle!