lördag 9 oktober 2010

Eleganta vintageskor med Primas Fairy Flora

Skrivet av Anneth/Lillnettan

Har ni sett Primas serie Fairy Flora? Papperen ser ut att vara målade med mister och vattenfärger och ger liksom ett drömskt, älvlikt intryck - perfekt till disiga höstfoton tagna i skogen kanske? Jag har länge velat testa att altra skor och tyckte att papperen jag fick i DT-paketet skulle passa fint!

"The Elegant Shoe Tutorial" av Terri som har bloggen Artful Affirmations hittar ni här tillsammans med en mall att skriva ut. Mallen och videobeskrivningen erbjuder flera varianter av skor och jag har testat två olika - här med en liten klack och en liten böj på ovanstycket framtill (där jag har satt pärlorna).

En sko till en älvdrottning eller prinsessa kanske? ;-) Oväntat lätt att göra bara man är noggrann och har bra, stadiga mallar att utgå från - jag hade ingen kartong så jag öppnade en ny förpackning makaroner, hällde dem i en påse och tog asken (och blev kärleksfullt klassad som "galen" av min man på köpet).

En bra utgångspunkt tyckte jag var att inte spara på krutet. Jag har använt distresser (både runt alla kanter och för att stämpla små fläckar vid hälen inuti skon), glimmer mist (här använde jag Iridiscent Gold, en färglös mist med guldglitter), glitterlim, spets och pärlor.

Blomman är från Vivian - Anastasia och matchar papperet väl. Kika gärna igenom Scrapgalens blomförråd, här gömmer sig många blommor som skulle se perfekta ut framtill på en sko.

Vad sägs om dessa små fjäderprydda raringar? Guava Peony - Etude är bara ett exempel bland många...

...Och även bland dekorationerna finns det guldkorn. De här har ni väl inte glömt bort? Silhouettes - Life's Portrait heter de.

Den lilla klacken gjorde jag av ihoprullat papper och en knapp, easy peasy. Spetsen hittar ni här.

Nu är det dags för mina favoriter, sko två och tre som utgör ett par! Utan klack, med rak kant på ovandelen men mycket mera upphöjda framtill som ni kan se - här går det lätt att peta ner en bit choklad eller en annan liten gåva.

"Love You" är utstansat med alfabetet Haunted. Stora sockrade rosor (Love Letter Roses) finns här i rosa, blåturkosa, orange och lila nyanser. Nålarna är tyvärr slutsålda sedan länge, men det finns helt fantastiska pins med antikt utseende här.

Tack för titten - och som vanligt, kommentera gärna! Hör av er om ni har några frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem.

4 kommentarer:

Ulrika sa...

WOW, WOW med EXTRA stora bokstäver!!! DE här var ju så snygga så det var helt otroligt!!! Du har verkligen gjort de papprena rättvisa! Mycket bra jobbat, gumman!!!

Lotta sa...

Ååååå vilka fina saker!!! Imponerad!

Ulrika aka LillBlomman sa...

Fantastiskt fint utfört Nettan!!!

Catta sa...

Helt bedårande! Vad duktig du är!