måndag 1 november 2010

Tri shutter card och lite julgodis i Skymningslandet

Skrivet av Catta:
Hallojs!
Även hos mig har det varit julkortsverkstad den senaste tiden! Idag ska jag visa en annorlunda kortviking, en ny stämpel från Skymning Design samt en tekartong som blev en godisgömma!

Kortvikningen jag prövat heter "Tri shutter card" på engelska men jag är osäker på vad den kallas på svenska. Den som vet får gärna lämna en liten kommentar! :)

 Stämpeln är en av de rykande färska stämplarna från Skymning Design jag ritat. Den här heter "Ta ned månen" och jag hoppas att jag kunnat förmedla den stämningsfullhet jag känner själv i den bilden. Här har jag färglagt med akvarell på tub och blingat till det lite med guldigt glitterlim.
Uppifrån sett.

Så här blir det när man stänger kortet. Det har en förmåga att vilja veckla ut sig så man får knyta ett fint band runt det för att hålla det stängt.
 De otroligt vackra papperna kommer från Pysselgumman. Färgerna är underbara (de är något ljusare i verkligeheten), och stilen är mysigt gammaldags. Tags och små frimärken är från utklippsark. Blommor, stämplar och hjärtat är privat.
Kortvikningen är inte speciellt avancerad, däremot behöver man vara ganska exakt när man mäter och bigar, annars blir det svårt att vika ihop kortet. Det finns redan så bra tutorial-videos på nätet (se nedan) så jag tänker inte ge mig in på att göra en, men här kommer måtten (i cm) jag använde:


Beskrivning av hur du tillverkar ett "Tri shutter card":   http://www.youtube.com/watch?v=su-3T3sd4r0

Eftersom jag inte kan få nog av Pysselgummans ljuvliga julkollektion gjorde jag något som kan stå framme och se fint ut: en godisgömma som är en altrad tekartong:






Jag tryckte på så mycket dekoration som bara fick plats! Blomma, band, spets och metallornament är mitt eget, men det fina ornamentet är köpt från Scrapgalens butik. De söta stjärnbradsen från YouDo! kommer in i butiken inom kort.
Nä, nu ska jag nog gå och smaka lite på foto-rekvisitan tillsammans med en kopp riktigt gott te. Det kan man behöva pigga upp sig lite med nu i vintertid och novembermörker. :)

 Tack för titten! 
Kram! Catta

Ps: vissa papper från Pysselgumman-väntan på tomten verkar redan ha sålt slut, så skynda dig att beställa hem om du blivit sugen på dem! Ds.


Inga kommentarer: