fredag 18 mars 2011

En liten enkel presentväska

Hejsan!
Nu är det fredag igen! Vart tar veckorna vägen? Tiden bara springer iväg.
Här nere i Skåne har de första vårtecknen börjat visa sig (även om det just idag är väldigt kallt och ruggigt och kommer lite snö...) Jag är en sån person som gärna går i idé under vintern för att sedan krypa fram igen när våren kommer.
Vad är mer stärkande för kropp och själ än en promenad i skogen en härlig vårdag när allt nytt liv spiras?
Nog om detta.
I mitt senaste DT kit som innehöll papper från Inkido fick jag ett papper över. Jag som vanligtvis använder minst 3 mönsterpapper på mina alster fick lite huvudbry över vad jag skulle skapa med bara 1 mönsterpapper...
Sen slog det mig. Jag fick en jättefin liten presentväska av min moster när jag fyllde år förra året som hon scrappat.(Tack Agneta för inspirationen) Jag gjorde en mall till väskan och trixade ihop min egen lilla väska:


Pappret som jag använt är från Rosehage serien och heter Ros Avis. Sedan hittade jag en liten spillbit från Engel Avis, också från Rosehage serien med små miniänglar på som jag använde som lock. Presentväskan är väldigt enkel att göra och du knåpar lätt ihop den på 15 - 20 minuter.
Jag dekorerade väskan med en stor ros+ några små och band ihop den med ett sidenband.
Voilá så var den klar!

När man öppnar väskan så ligger det en liten hälsning i botten. Man kan fylla väskan med godis eller stoppa i pengar eller något presentkort.

Mallen till väskan ser du här nedan. Du använder dig av ett helt mönsterpapper 30,5 cm x 30,5 cm och ett lock som mäter ca. 10 cm x 15,5 cm. Hoppas du kan utläsa mallen. (Den är snabbt ihopknåpad...:)





Ha en fortsatt skön fredag!
Kram på er alla!

Materiallista:
Mönsterpapper Inkido Rosehage Ros Avis
Mönsterpapper Inkido Rosehage Engel Avis
Sidenband*
Stor ros*
Blad*
små rosor*
dubbelhäftande tejp*
stämpel Inkido oval Grattis*

*=privat


6 kommentarer:

Anonym sa...

Toppen, nu vet jag vad man kan göra med ETT papper ;) Det här måste jag prova redan nu i helgen . Tack för en mysig, fin blogg med många härliga ideér !
Önskar er en härlig helg :)
Kram från Diana

Renate sa...

Hej! Jag fastnade direkt för den här väskan och började knåpa i lördags, men jag fattar inte riktigt hur jag ska sätta ihop den och hur man ska kunna se insidan ifall man sätter ihop den med dubbelhäftande tejp som det står på skissen. Kanske jag som är trög, men kan du förklara lite mer vore det supersnällt.
Tack!
MVH Renate

Petra sa...

Vi har bett Christel titta på din fråga och försöka förklara så hon dyker nog snart upp här! :)
/Petra

Renate sa...

Åh va bra! Tänkte ge bort den på lördag, så jag hoppas hon ser min fråga snart :)
Tack!

Christel sa...

Hej Renate! Det är jättesvårt att förklara hur du ska göra utan att visa en steg för steg beskrivning men jag ska göra så gott jag kan.
Börja med att vika in i alla utstreckade linjer. Viktigt att du trycker till ordentligt i alla veck. Använd gärna en bigare. Sen fäster du tejpet.
Om du tittar i nedre delen på mallen så ser du att där är målat med blått där du ska fästa det dubbelhäftande tejpet. (i övre kanten ska det se likadant ut men på mallen är det blåa målat över hela delen så gå efter den undre kanten) Tejpet ska fästas likadant både på övre och nedre delen av pappret.
Sedan får du titta på bilderna hur vikningarna ska ligga. Lättast är att kolla på det fotot där du ser väskan uppifrån.
Allra sist sätter du fast locket och gör 2 hål där du sedan kan binda ihop väskan med ett matchande band.
(Ett tips är att först göra väskan i ett gammalt papper som du inte är rädd om för att prova dig fram)
Lycka till!

Renate sa...

Tack Christel! Jag ska försöka få ihop den ikväll :)
MVH Renate