onsdag 26 oktober 2011

Vattenlösliga kritor

Idag tänkte jag visa en layout där jag målat min egen bakgrund med de vattenlösliga kritor från Caran D'Ache, Neocolor II, som är nya i butiken. Kritorna finns i massor av härliga färger.

För att göra den här enkla bakgrunden ritade jag med kritorna inuti en fyrkantsmall (jag sparar alltid en massa saker, som till exempel det som blir kvar när man tryckt ut brickor och kort till ett nytt spel). Jag använde framför allt en orange krita, men la till lite rött i högerkanten av fyrkanterna. Jag ritade inte alls speciellt noga som ni ser på den här bilden.


Jag gick sedan över rutorna med en pensel och lite vatten, för att lösa upp pigmentet. Jag skrev min journaling runt några av rutorna och ritade lite streck och prickar runt de övriga. Jag fäste mitt foto och sydde lite med orange tråd i symaskinen.


Här har jag använt gul, orange och röd tillsammans med en schablon/stencil från Crafter's Workshop.


Även här har jag använt samma färger och en annan schablon/stencil från CW. Drippdroppet har jag förstås gjort med flit genom att tillsätta mer vatten (med penseln) och luta pappret.


Här har jag ritat lite cirklar och swirlar med två olika turkosblå kritor och sedan gått över med pensel.




Förutom att göra som jag gjort här, d.v.s. måla med kritorna torra och sedan gå över med en pensel och vatten, så finns det förstås många andra tekniker att prova! Man kan till exempel plocka upp färg direkt från en krita med en fuktig pensel och sedan måla med färgen i penseln, man kan doppa själva kritan i vatten och måla med den blöt och man kan måla med den torra kritan på ett blött papper. Man kan också måla med kritan på något blankt, som till exempel ett cd-fodral, för att sedan plocka upp färg med pensel från "paletten". Då kan man också blanda färgerna med varandra innan man målar.

Material - Scrapbooking hos Scrapgalen:
Kritor: Neocolor II
Pennor: Faber-Castell PITT Artist Pens (Jag använde det här setet fast svarta pennor.)

2 kommentarer:

Mija ♥ sa...

Underbart kul! Dessa kritor är bara så ljuvliga att jobba med! Härlig inspiration Anna!

Mikaela sa...

älskar dessa kritor!! men har faktiskt inte testat dem på en lo än. det blev ju superfint!!