torsdag 10 november 2011

PanPastels

PanPastels är en mjuk konstnärspastell i en genomskinlig burk med skruvlock. Burken är stor och platt och färgen är lätt att komma åt. Du kan till exempel använda fingrarna eller diverse olika svampverktyg för att applicera färgen.

Det är en torr färg, men den är så mjuk och krämig att den nästan känns som en våt färg och färgerna är ljusäkta ochh syrafria. Färgerna kan blandas med varandra, läggas på i flera lager för att få en intensivare färg, eller spädas ut med vatten. En av de stora fördelarna med PanPastels jämfört med andra liknande pasteller är att de dammar minimalt. Färgen behöver dock fixeras och det görs enkelt med hjälp av en spray.

Här är några exempel på hur du kan använda PanPastels i din scrapbooking, till dina mixed media-projekt, eller i din art journaling.

Du kan färga in stora ytor snabbt och lätt. Med en lite större svamp går det ännu lättare. Här har jag gjort en enkel tag med ett stämplat motiv och två olika gröna färger (Bright Yellow Green och Chromium Oxide Green). Eftersom färgerna blandas så bra är det inte svårt att skapa mjuka övergångar.


Samma princip har jag använt här, men tillsammans med en stencil/schablon och det här var jättekul eftersom det var så pass enkelt att få ett så snyggt resultat!


Jag gjorde sedan en smått galen layout med den här bakgrunden. Jag har inte riktigt fastnat för dabbers tidigare men nu har jag sent omsider fått upp ögonen för hur smidigt det är att slippa springa fram och tillbaka och tvätta penslar stup i kvarten. Dessutom har jag lärt mig att de är toppen till art journaling, inte bara på grund av smidigheten utan också för att färgen är matt. Det gör att det är lättare att skriva eller lägga på andra lager direkt ovanpå färgen utan någon speciell förbehandling. Dessutom är det också så att blank färg kan göra så att sidorna i din art journal fastnar i varandra oavsett hur länge färgen har torkat, medan matt färg inte beter sig så.


Innan jag gick vidare med min bakgrund och gjorde den här layouten sprayade jag pastellen med fixativ. Sedan har jag sytt på maskin och använt både akrylfärg och Glimmer Mist ovanpå, utan att den smetades ut. Händerna på layouten har jag gjort genom att maska, spraya glimmer mist och sedan dra en svart linje runt. Masken har jag gjort själv genom att rita av en hand och scanna bilden. Jag förminskade den sen innan jag skrev ut den på en bit kartong och skar ut den med kniv.

Man kan också göra en snygg bakgrund genom att spämpla med Versamarkdyna och sedan använda PanPastels ovanpå. Här ser ni hur det stämplade mönstret framträder, allteftersom jag lägger på pastellen.



Här ser ni ett exempel på hur man lätt kan variera färgintensiteten och göra skuggningar.


Här är ytterligare ett exempel på hur man kan använda en stencil tillsammans med PanPastels.


Det går också att använda färgen på tyg. Jag klippte till en tag av bommullstyg, men kolla gärna in de snygga canvasprodukterna som finns i butiken.


Material - Scrapbooking hos Scrapgalen:
Färg: PanPastels, Dabbers
Övrigt: Stenciler/schabloner, sifferstickers Authentique

Jag hoppas att ni blir inspirerade! Själv funderar jag som bäst på vilken av färgerna jag ska investera i härnäst!

3 kommentarer:

Mija ♥ sa...

Så fina effekter du får till med din Pan Pastels..måste testa lite:)

Ulrika sa...

Jeesus!! Vad inspirerande!!! Och vad lätt det verkar!

Jozebelle sa...

Den vill jag ha!