tisdag 29 november 2011

Recept från Julmyset!!

Först vill jag passa på att tacka alla som gav mig beröm för fikat på Julmyset! Även om jag blir lite generad så blir jag jätteglad!
Det var många som efterfrågade recept och jag hoppas att jag kom ihåg de som ni ville ha nu, annars får ni säga till så skriver jag igen.

Cheesecake med pepparkaka och choklad

Botten:
75 gr smält smör
35 pepparkakor
Fyllning:
250gr vit choklad
75 gr mörk choklad
2 asker Philidelphiaost (tot 400gr)
1 dl kesella
1 dl strösocker

Botten:
Sätt ugnen på 175 gr. Smält smör och mixa med pepparkakorna.
Tryck ut i en form med löstagbar botten. Grädda i cirka 8-10 min.
Fyllning:
Smält den vita chokladen över vattenbad. Grovhacka den mörka.
Blanda Ph-ost, kesella och strösocker. Tillsätt den smälta vita
chokladen långsamt och rör hela tiden. Blanda i den mörka chokladen.
Fyll formen och ställ svalt till servering.

Lyxmazariner ( 10 st )

Mördeg:
1,5 dl vetemjöl
75 gr smör
1 tsk strösocker
1 tsk vatten
Fyllning:
200gr riven mandelmassa
1 msk florsocker
1 krm bakpulver
1 ägg
50gr mjukt smör
grön karamellfärg efter smak (illgrönt eller svagr grönt)
Garnering: 3-4 msk mandelspån
florsocker

Gör så här:
Hacka ihop mördegen och rulla tio kulor. Klä metallformar
med mördegen. Ställ formarna kallt.
Rör ihop fyllningen och fördela i formarna. Strö på mandelspånen
och grädda i ca 20 minuter. När de svalnat sikta över florsocker.

Ullis Limetryffel (ca 25 st)

125 gr vit choklad
0,5 dl vispgrädde
1,5 msk florsocker
25 gr mjukt smör
skalet av en tvättad Lime
några droppar limesaft
metallformar

Bryt chokladen i bitar och smält över vattenbad på mkt
svag värme tillsammans med grädden. Rör om då och då.
Tillsätt siktat florsocker och smör och låt det smälta.
Finriv skalet av en Lime och tillsätt detta och även några
droppar Limesaft.
Ställ smeten i kylskåp så att den stelnar lite.
Spritsa smeten i metallformar och vill du strössla lite citrus-
strössel över.

Polkagrisbräcken finner ni en den superfina tidningen Inzpira;)

Många kramar från Ullis och vi ses väl nästa år igen!

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Åh, det var sååå gott!! Den cheesecaken!! Mmmmm...

Åsa/asamia sa...

Tusen Tack! Det var supergott fika, synd man inte orkade äta av alla sorter....fick lite sockerchock där ett tag ;0)
Tack för i lördags, en supertrevlig träff!

Pysselbus sa...

Mmm, mums!! Skrev en kommentar häromdagen men det blev något knas så den försvann och jag orkade inte skriva om... Men det var läskigt gott och de den där vita limechokladen... Mums!!

Kram
Linda

Hegu sa...

Vilken grad ska man ha i ugnen när man ska göra Lyxmazarinerna?

Anonym sa...

Tack Ullis! Det var verkligen supergott!