torsdag 17 november 2011

Teknik-torsdag

Hej och välkomna! Det är torsdag, men inte vilken torsdag som helst utan tekniktorsdag hos Scrapgalen!
Sen ett antal veckor tillbaka fokuserar vi lite mer på teknikartiklar, tutorials och tips och råd angående scrappandet. Vi ser på besöksantalet i bloggen (framförallt på torsdagar) att detta blivit en succé!

Idag tänker jag dock inte visa er hur någon speciell produkt fungerar, utan snarare tipsa om vad ni gör efter att ni är klara med ert alster! Framförallt med layouter.

Jag har fått noja på att spara remsan som sitter längst ner på 12x12-papper för att sedan limma fast den eller dom på baksidan av min layout.
Jag brukar också skriva ner de produkter jag använt och tillverkarnas namn. Detta gör jag för att sedan kunna gå tillbaka och se vad tillverkaren heter. Det kan ju vara så att jag vill köpa ett till likadant papper, och leta efter det i nån webbutik. Eller så kanske jag får en förfrågan långt senare om vilka produkter jag använt på en särskild layout. Minnet är kort, vet ni...
Dessutom noterar jag månad och år då jag gjort layouten.



Vad använder du för album till dina layouter?
Jag använder American Crafts suveräna D-ring-album som sväljer hur mycket som helst!
De är just nu slut i storleken 12x12 hos Scrapgalen, men finns t.ex. i rosa i storleken 8x8 tum!
Till era 12x12-layouter rekommenderar jag gärna en annan variant av album som finns inne! Det är ett post-bound-album som är jättefin! Klädd med tyg och med ett "fönster" på framsidan! I fönstret placerar du lätt en söt liten skylt som beskriver vilka layouter som finns i pärmen.

Så här ser en av mina album ut med en mycket enkel dekoration: (den innehåller mina BOM-layouter!)

Skillnaden mellan D-ring och post-bound är denna:
D-ring ser ut så här:


Och post-bound ser ut så här:


Man får känna efter vad som passar en själv bäst. D-ring har en fördel i att man får plats med många layouter, och plastfickorna kan flyttas runt och tas ur om man vill organisera om eller fylla på med nya layouter "mitt i" pärmen.
Nackdelen kan vara att de blir ganska tunga om man proppfyller dem med layouter som jag tenderar att göra... Hrmmm...
Post-bound har fördelen att plastfickorna sitter stadigare då de sitter fast i ryggen. Utseendemässigt ser dessa ofta lite mer ut som klassiska fotoalbum, D-ring kan se lite mer ut som pärmar...

Men då är det ju bra att man kan dekorera framsidan av American Crafts album! Antingen scrappar du direkt på kartong-framsidan (och baksidan också kanske?). Eller så placerar du en av dina layouter på framsidan och trär på en plastficka. Modellen på plastficka ska vara en sån som du kanske hade dina LP-skivor i på 80-talet!
Så här ser det ut hos mig:

Hoppas att ni snappade upp ett eller annat tips idag!


Inga kommentarer: