torsdag 1 december 2011

Bygg bakgrunder med olika lager av Stencils!

Idag tänkte jag visa lite olika ideér hur du kan kombinera och leka med dina Stencils. Det finns oändliga kombinationer och möjligheter. Det blir ett ganska långt inlägg idag med många bilder men jag vill ju dela med mig avden skaparlust jag får när jag kavlar upp ärmarna och leker med färg!


Jag tänkte börja med att använda Stencils från Crafters Workshop. En Stencil är en mall där färgen hamnar i hålrummen motsatsen är en Mask där färgen hamnar runt mönstret.


Jag börjar använda ett stort hjärta som jag fyller med röd Dabbers från Jenni Bowlin.


Nu tar jag en 6x6 Stencil som heter Mini Damask och placera över mitt röda hjärta.


När jag skall fylla i ett lite mer litet och fint mönster använder jag en pensel och stöpplar över tunt med färg. Använder jag min Dabbers här är det lätt att den blöder igenom och mönsterna blir lite oskarpa. I vissa fall tycker jag bara det är läckert men just nu vill jag ha ett skarpt mönster.


Nu är jag färdig med min svarta färg!


Så här snyggt blev mitt hjärta. Nu kan jag leka vidare med lite färgstänk och kanske lite Gesso för extra struktur.


Nästa variant blir en med Mist. Perfect Pearls är vattenfast så jag brukar börja med den. De är också ganska milda i färgerna så de passar fint i botten. Jag har sprayat ett ganska täckande lager över min 12x12 Srencil med prickar. Nu torkar jag av Stenilen lite och är klar för nästa steg.


Nu Mistar jag över lite oregelbundet med två olika Mister från Coloringz.


Efter att ha torkat Misten med min fön tar jag fram nästa Stencil. Jag vill ha Mini Tiles lite sporadiskt över min sida och vrider lite på den när jag flyttar den runt. Jag använder Dabbers i grönt och svart och pensel igen.


Så här ser den ut just nu, min kommande bakgrund. Men jag vill inte ha den så vit.


Jag tar nu fram ytterligare en 6x6 Stencil som heter Chicken Wire. Jag Mistar över den lite här och där.


Så där ja, nu är jag mer nöjd. Lite Gesso, foto och dekorationer så har jag en färdig layout!


Jag måste visa en till! Nu vill jag bygga mer som en scen! Den får gå i blågrå toner. Jag börjar med att Mista över Chicken Wire i 12x12 storlek. Jag använder fyra olika kulörer i Mist för att få djup i min bakgrund.


Så här ser den ut när den är klar! Jag har använt en 12x12 Stencil som heter Cherry Blossoms och Dabbers från Jenni Bowlin. Lite starburst med hjälp av en Distress Stain och en hel rad av grindar med hjälp av en Stencil från Prima.
Visst blev den lite cool!

Hoppas att ni också vill testa att leka mer med era Stencils! Det är lätt, det går fort och det är otroligt roligt!

Många kramar från LillBlomman!

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Mycket inspirerande!! Vilken tur att jag köpte ett gäng stencils till på senaste träffen!

TessiBessi sa...

Jättefint och inspirerande.!

Pysselbus sa...

Läckert, Ullis!! Det syns att du har kul....

Kram

Linda