söndag 1 juli 2012

Måla lite?!

Jag måste få slå ett slag för Neocolor II-kritorna! De är en slags vaxpasteller, typ vattenfärger i kritform. Jag har blivit helt helt fast vid att måla med dessa ljuvliga kritor! Tänk bara på att det är de kritorna som heter Neocolor II som är de jag målar med....

Jag är ingen konstnär i den bemärkelsen, men tycker om att "fuska" lite. Enkla teckningar av t.ex muffins eller grönsaker är relativt lätta att göra. Jag älskar effekterna som man får av akvareller, att de är lätta att skugga och blanda. Och Neocolor II är underbara! Man kan ju antingen måla på pappret med kritan, fukta penseln med vatten och sen måla ut färgen eller ta upp färg från kritan med blöt pensel. Personligen tycker jag det senare ger mig lite mer kontroll på färgen och jag får inte så mycket kritstreck kvar i teckningen.

Här har jag först ritat en cupcake med vanlig blyertspenna, sedan har jag successivt målat färgerna. Skuggat och fixat, det blev rätt läckert och eftersom pappret är 15x15 cm ungefär så funderar jag på att sätta in teckningen i en ram :)




Så även om du inte tror att du kan måla, testa! Gör som jag!!! Kanske liknar det nåt iaf :) Jag brukar testa mina teckningar på min snart 4-åriga son... Kan han se vad det är, ja då har jag nog lyckats rätt bra iaf.

Ha en härlig dag!
/Helene - webmosterhelene

Materiallista - scrapbooking hos Scrapgalen
Akvarellblock**

Blyertspenna och suddigummi
Kritor: Neocolor II i  färgerna Malachite Green (mörk turkosgrön), Turquoise Blue (ljus blåturkos), Lemon Yellow (gul), Purple (rosa), Carmine (röd), Brown (brun), Grey (grå)
Penna: Artline Drawing System Black 0.1


**slut tyvärr



3 kommentarer:

LisaVeronica sa...

Ah! jag gillart! :) tack för tipset! jag har en hel oöppnad ask som har legat här i flera (!) månader...nu kanske jag ska öppna den. :)

webmosterhelene sa...

Tack Lisa!! På det bara, det är fantastiskt roligt OCH vanebildande!

Jozebelle sa...

Du kan visst måla du ska inte vara så blygsam! Jag gillar också dom kritorna, jag har köpt några men vill ha fler!!!!

Kramizar Ann-Marie