tisdag 12 maj 2009

Utmana dig själv!

Ibland kommer man till det stadiet i sitt scrappande när man tycker att allting som man gör ser likadant ut.
Fast man har en vision om hur man vill att sin layout ska se ut så blir slutresultatet ändå snarlikt dina andra layouter!......

Då är det dax att utmana dig själv!

¤ Bestäm dig för att scrappa med färger du aldrig använder i vanliga fall.

¤ Scrappa utefter en skiss. Det finns mängder med skisser att hitta i våra utmaningsbloggar och forum på nätet. Oftast är skisserna till någon tävling men skisserna går ju att använda även efter tävlingarnas slut. Jag vet många som gör ett eget skissblock och ritar av skisser efterhand och plockar sedan fram skissblocket när man behöver lite inspiration och kört fast lite i sitt scrappande.

¤ Testa att lifta någon annans alster, speciellt någon som använder en helt annan stil än din egen. Det blir en häftig utmaning! (Lifta= att härma någon annans Lo, inte rakt av utan man kanske tycker om upplägget, färgerna, titeln osv) Du kan oxå göra en case = det betyder att du härmar ALLT! Kan ju vara bra om du vill testa någon ny stil och känner dig lite osäker på den.
Det är faktiskt tillåtet att härma och inspireras av andras projekt. Det enda som man ska tänka på är att ge personen som du liftar credit genom att ex. länka till bloggen där du hittade tipset!

¤VÅGA testa andra tekniker. Det är genom att prova sig fram man utvecklas som scrappare.

¤Om du använder mycket blommor i ditt scrappande, utmana dig själv att inte använda blommor osv.

Jag har gett mig själv en liten utmaning!
Jag ska använda papper från min spill låda när jag gör mindre projekt.
(har nämligen dille på att bara använda mig av nya papper och slänger sedan undan resten i spill lådan)
Man glömmer lätt bort vilken guldgruva spill lådan verkligen är!

Jag hittade massor med spillbitar från MME Bella Bella Bellezo serien som jag ville göra något av. Sedan hade jag lite foto liggandes som jag tryckt ut i för litet format till ett tidigare projekt. Dessa ville jag oxå få användning för.
... och sedan fick jag inte använda några blommor som jag annars ALLTID använder!
Så här blev mitt projekt:
Ett litet mini according album i plånboksformat. Genom att göra sidorna olika stora fick jag även användning för de allra minsta bitarna av spillet.
Spetsen är oxå spill som blivit över från ett tidigare projekt.
Albumet är liftat från Tracie Hudson. En av Prima Marketings primadonnor!

Kramar från Christel

Inga kommentarer: