fredag 16 oktober 2009

En altrad ATC förvaring

Hejsan!
Idag tänkte jag berätta lite om ATC kort.
Säkert har ni hört talas om att det finns något som heter så och det betyder Artist Trading Card.
ATC är en form av samlarkort som man byter med varandra. Det finns massor med olika swappar runt om i världen som man kan gå med i och får då chansen att få byta till sig små konstverk som är helt unika.
Kortens format är 2,5 x 3,5 inch (64 x 89 mm) och du skapar dem precis hur du vill. På baksidan skriver du vad ATC:n heter (titeln), datum, ditt namn och ev. mailadress.
Jag tycker det är ett jätteroligt koncept där man får chansen att se hur andra scrappare skapar på "nära håll" inte bara genom bilder på nätet.

De flesta ATC swappar/grupper är internationella och det kan vara bra att känna till vissa uttryck om du nu blir sugen på att delta i någon grupp:
* Det finns unika ATC= det finns bara ett av varje, orginal
* Sen finns det set med identiska ATC och de kallas edition (utgåva) och är då numrerade. Ex. används detta om du är med i en ATC swap och byta med 10 pers. Då görs 10 lika ATC:er och skickas ut.
* Det finns också grupper där man gör ATC utefter olika teman. De kallas då för series. De har olika motiv men ingår i samma set.
Jag har varit med i några swappar i Sverige och Norge sedan har jag bytt med en tjej från Canada också. Det är jättespännande och man blir väldigt imponerad och inspirerad av att få se hur andra skapar.
Många förvarar sina ATC:er i samlarpärmar, ni vet såna pärmar som man har hockeybilder eller pokémon kort i. Jag har inte så många än men behövde en förvaring till mina kort så jag har altrat en liten burk som Petra skickade med i ett av mina DT paket. Burken finns att köpa hos Scrapgalen men finns inte inlagd i webshopen. Är du intresserad av att köpa en så kostar den 39 kr - 40 % (oj vad billigt!!!!) Skriv i meddelande rutan på din beställning eller maila till Petra!

Papperna jag har använt på burken kommer från Graphic 45:s serie Fashionista:


Här ser ni burken lite uppifrån och locket har jag dekorerat med en av Primas Trellis rosor och Primas blomblad.
Spetsen som sitter runt om locket hittar ni här. (spetsen sitter inte snett. Jag har bara missat att trycka ner locket ordentligt...)

De läckra thickerserna är från Pink Paislee och ni hittar dem här.Vill du veta mer om ATC kommer här en länk:

Trevlig helg på er alla!

Kramar från Christel

2 kommentarer:

maxell sa...

Ah vilken härlig burk. Jag har klurat på förvaring av mina ATC och en burk eller låda har slagit mig. Hellre det än en pärm så länge. Att sitta där, öppna den och bläddra för inspiration och glädje. Perfekt!

Petra sa...

Jag har två likadana burkar på lager trots att de inte ligger i butiken om du är intresserad! Priset är minimalt ;-) 39 kr minus 40%. Maila på info@scrapgalen.se om du vill ha dem!

/Petra, Scrapgalen