lördag 11 december 2010

Lite tips med LillBlomman!

Dagens inlägg kommer att vara späckat med olika tips på hur du kan leka med dina kanter på kort och layouter. Det blir mycket bilder och mycket information, förhoppningsvis något både för dig som är ny och som hållit på ett tag! Så håll i hatten så kör vi!!!!

Här är högen med saker som jag använt till alla olika tekniker. Jag berättar vad jag använt till varje bild och länkar även till rätt produkt i butiken!

Oavsett om du vill göra ett runt kort eller fylla en layout med olika ringar, kanske i olika fäger, så är detta en superskoj teknik! Du kan använda kakservetter i olika mönster och former eller vanliga masker för scrapbooking. Använd Mist i favoritfärgen. Spraya men tänk på att skydda din arbetsplats! Misten är flyktig! Spraya gärna i en papperskasse.

Så här fint blir det! Jag ska nog klippa ut en cirkel och göra ett julkort!

Vanliga raka kanter i avvikande färg är snyggt!

Men du kan också använda en kantstans eller en mönstersax och skapa en mönstrad kant!

Jag gillar verkligen att använda Tags! Dessa vill jag stoppa in bakom ett foto eller liknande. Men visst vore det snyggt med glittriga kanter?

Här har jag duttat Studios Multimedium och sedan hällt på löst glitter! Lyxigt!

Visst är det fint att skapa en riktigt vintrig kant på julkort eller vinterlayouter! Här har jag första duttat lite försiktigt med en Embossingdyna längs kanten, lite längre in vid hörnen. Sedan har jag stämplat olika snöflingor. Därefter har jag embossat med kritvitt pulver.

Nästa tips får bli att stämpla en snygg bård! Möjligheterna är ju oändliga! Här har jag använt en kantstämpel men du kan skapa effekt lätt genom att kombinera olika stämplar. Jag lade till en liten snöstjärna för att visa lite. Just här har jag stämplat med Brilliance dynor som jag gillar just för den lätt skimrande effekten.

Klet och kladd kan göra vilken rak kant som helst intressantare! Använd pensel eller en bit disksvamp som jag gjort här. Gör en jämn eller ojämn kant allt enligt tycke och smak! Studios akrylfärger kan du ju blanda till över 50 olika nyanser om du har alla färgerna.

Den gamla trotjänaren pennan skall man inte förringa!!! Lek med slarviga streck eller använd linjal för stygn och andra mönster! Små prickar här och där kan göra en layout spännande!

Gillar du lite bling och glitter på dina alster? Lägg en sträng med Stickles längs med ett stämplat motov eller som här en Vintage bild så får du en sockrad kant. Stickles förhöjer ju även utstansade figurer till oanade höjder!!! På julkorten använder jag Stickles flitigt!

Om ni brukar kika på mina alster så vet ni att jag gillar att sy på dem! Har du inte symaskinen tillgänglig kan du stansa hål längs en kant och trä ett snöre igenom!

Det finns mängder av snygga Rub-ons bårder! Scrapgalen har en hel del och du kan lätt göra egan kanter med prickar osv. Jag tänker direkt på alla nya fina från Glitz! Här har jag dessutom använt min svarta penna för att rama in och skapa kontraster runt prickarna!

Den första tekniken man oftast kommer i kontakt med när man börjat med scrapbooking är ju att chalka sina kanter. Men även här kan man göra så mycket mer än bara använda en kulör. Här har jag först använt Creamy brown som jag suddat lätt, lätt på handen inåt. Ytterst har jag dragit ett skarpt streck med dark brown. Mitt bästa tips är att alltid ha flera dynor på gång av samma kilör. De gamla lite torra blir ju milda fina skuggningar. Börjar de bli för torra duttar du dem bara lätt på den nya dynan för att hämta färg.

Sy sömmar!!!!!! Har du en symaskin och inte testat att sy på dina alster bara måste du testa!!! Du skapar kontraster och jag tycker att alstret känns arbetat och lyxigt! jag älskar min symaskin som är blivit ett av mina viktigaste scrapverktyg!

Hoppas att ni fått lite nya infallsvinklar på att leka med kanter på dina alster! Många kramar från LillBlomman! Fråga gärna i tråden om du vill veta mer om någon teknik!

1 kommentar: