onsdag 4 augusti 2010

Vintage med Bo Bunny och Mr. Holtz

Skrivet av Anneth/Lillnettan


Hej! Som ni märker blir det just nu många alster från mig med gamla fotografier. När man vill framhäva dessa ligger det nära till hands att använda sig av stilen vintage - tänk slitet och gammaldags! Här har jag försökt att göra just detta med hjälp av papper från Bo Bunnys serie Block Party. Även DT Ulrika har satt tänderna i denna pappersserie; hennes läckra alster ser du här och här. Ser ni en viss skillnad i stil mellan hennes layouter och denna? Block Party är väldigt mångsidig och passar till mycket!

Jag har utgått från papperet Celebration (baksidan) och har sedan tjoffat på rätt friskt med dekorationer från bland annat Prima och vår käre Tim Holtz. Layouten är en födelsedagspresent till min mamma (den vackra kvinnan som står bakom de andra) och i hennes värld finns det inget som heter "less is more" - därför har jag använt aningen fler dekos än jag brukar. Det kändes ovant och jag har inte riktigt bestämt mig för om jag gillar helheten, men mamma kommer nog älska den och det är huvudsaken!

Ett chipboardhjärta målat medvetet slarvigt med vit crackle paint (Picket Fence) och därefter sotat med svart fluid chalk (Charcoal). Ni ser också djupröda minirosor och en gammal solrosranka från Prima. Vimplarna, eller vad man ska kalla dem, har jag klippt på frihand ur papperet Film (också Bo Bunny, men serien Mama-Razzi). Nålarna är tyvärr slutsålda, men det finns andra fina att välja på här.

Här ser vi en sorts sirlig metallram från Tim Holtz Ornate Plates, en dekoration som jag aldrig ledsnar på, samt hans läckra Film Strip Ribbon i transparent plast. Jag har också droppat lite Glossy Accents på siffrorna för att framhäva dem lite extra.

Jag hoppas verkligen att ni inte har missat Tim Holtz coola Alterations Texture Fades? Det är embossingfoldrar som skapar djupa, snygga mönster i papper. Man kan sen ha dem som de är eller färga in dem med distresser och mister. Läckert va? Här är en bit vanlig enkel cardstock som embossats och gnuggats in med färg.

Och så till sist, en närbild på lite Journaling Tickets från (surprise!) Tim Holtz. Jag har ytterligare en på layouten, men den är dold under ett foto så att texten inte syns.

Tack för titten!

2 kommentarer:

Christel sa...

Hela layouten utstrålar Nettan a´la Tim Holtz! Så proffsigt med så många härligt grunge iga detaljer!

Ulrika aka LillBlomman sa...

Jätteläcker!!! Coolt med det gula som bryter av det lite mer dämpade färgerna!